Strategia Promocji Miasta Suwałki na lata 2010-2015
Na stronie Urzędu Miasta Suwałki pojawił się niniejszy dokument, będący planem marketingowym dla naszego miasta na kolejnych pięć lat (
pobierz plik)
Strategię opracowała zewnętrzna firma specjalizująca się w kreowaniu wizerunku - WYG International. Całość zawiera 56 stron, w tym dużo zagadnień teoretycznych, więc poniżej przedstawiam najbardziej istotne tezy.
Strategia Promocji Miasta Suwałki na lata 2010-2015 jest dokumentem, którego realizacja ma zapewnić Suwałkom przewagę konkurencyjną nad innymi miastami, wykreowanie pozytywnego wizerunku miasta, poznanie potrzeb i popytu konsumentów na określone produkty miejskie: turystyczne, mieszkaniowe, inwestycyjne, socjalne, handlowo-usługowe, oświatowo – kulturalne oraz rekreacyjno sportowe,
Na podstawie otrzymanej dokumentacji oraz przeprowadzonych badań, opracowano analizę SWOT Urzędu Miasta jako jednostki terytorialnej. Wg mnie jest to bardzo ważna część dokumentu stanowiąca punkt wyjścia do budowy strategii, więc przedstawiam w całości:
ANALIZA SWOT
Otoczenie wewnętrzne Mocne strony:1. Położenie geograficzne - bliskość jezior, lasów, parków krajobrazowych,
2. Położenie przygraniczne: z Litwą (ok. 30 km), Obwodem Kaliningradzkim Rosji (ok. 68 km) oraz Białorusią (ok. 125 km)
3. Suwałki usytuowane są przy drodze krajowej nr 8, która jest jednocześnie główną drogą łączącą państwa nadbałtyckie z Europą Zachodnią,
4. Ekologia - czystość powietrza i wód,
5. Wysoki potencjał rozwojowy,
6. Słowiańska życzliwość i gościnność mieszkańców,
7. Potencjał do budowy centrum obsługi ruchu turystycznego Ziemi Suwalskiej,
8. Brak uciążliwego przemysłu,
9. Niski poziom cen usług,
10. Wysoka rozpoznawalność Suwałk z racji telewizyjnych prognoz pogody,
11. Istnienie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. oraz Parku Naukowo- Technologicznego Polska-Wschód Sp. z o.o.,
12. Dobry stan szkolnictwa.
Słabe strony1. Położenie geograficzne - daleko, miasto zbyt odległe,
2. Słaba dostępność komunikacyjna,
3. Niedoinwestowanie w infrastrukturę techniczną,
4. Niedoinwestowanie w infrastrukturę usług turystycznych,
5. Odpływ młodej i wykształconej siły roboczej,
6. Mała atrakcyjność inwestycyjna,
7. Brak wyróżnialnej marki Miasta Suwałki.
Otoczenie zewnętrzneSzanse1. Walory przyrodnicze i piękno krajobrazowe Ziemi Suwalskiej,
2. Potencjał do rozwoju krajobrazowej turystyki aktywnej: pieszej, rowerowej, kajakowej, narciarskiej (zjazdowej, biegowej), quadowej, rolkowej, wędkarskiej,
3. Ośrodek narciarski Szelment,
4. Nowe planowane inwestycje będące atrakcjami turystycznymi - aquapark, hala widowiskowo - sportowa, sala koncertowo - teatralna, ściana wspinaczkowa,
5. Nowe inwestycje poprawiające zalety Suwałk jako miasta (centrum handlowe Plaza, remonty dróg, mieszkania),
6. Droga S8 - Via Baltica (poprawa standardu do poziomu drogi ekspresowej)
7. Kuchnia regionalna,
8. Duża aktywność władz samorządowych,
9. Fundusze unijne,
10. Wsparcie unijne (Via Baltica, Rail Baltica, etc.).
Zagrożenia1. Surowy, kontynentalny klimat,
2. Istniejące silne stereotypy nt. Suwałk - zacofane, „zamrożone” fizycznie i w rozwoju,
3. Miasta konkurujące w sąsiedztwie: Augustów, Ełk,
4. Opóźnienia w realizacji budowy drogi ekspresowej Via Baltica,
5. Niskie zainteresowanie inwestorów,
6. Brak silnego lobby Suwałk na szczeblu samorządowym i rządowym,
7. Brak silnej współpracy samorządu miasta z samorządem powiatowym w zakresie promocji Miasta Suwałki i Ziemi Suwalskiej. Jest to sytuacja utrudniająca działania promocyjne,
8. Postrzegana słabość służby zdrowia (opinia z konsultacji).
Po analizie dotychczasowego wizerunku Miasta Suwałki – określono 3 podstawowe elementy, na podstawie których powinno budować się dalszą strategię marketingową tj.:
• Miasto aktywnej turystyki (jako główne).
• Położenie geograficzne Miasta Suwałki na pięknym Pojezierzu Suwalskim (jako dodatkowe).
• Jako wariant inwestycyjny - położenie przygraniczne (jako dodatkowe)
Określono także kluczowe przesłanie dla budowanej marki miasta, którym jest hasło:
Pogodne SuwałkiOdnosi się to do jednoznacznych skojarzeń Suwałk z pogodą (mapą pogody), klimatem i położeniem. Stanowi także podstawę do stworzenia
Systemu Identyfikacji Wizualnej, czyli odzwierciedlenia tego hasła w różnych formach graficznych (logo, prezentacje, materiały promocyjne, flagi , sztandary itp)
Najważniejsza część strategi to część realizacyjna podzielona na etapy:
Etap pierwszy:Skierowanie kampanii do wewnątrz czyli do mieszkańców miasta poprzez np:
- wykorzystanie znanych osobistości pochodzących z Suwałk,
- kampanię w lokalnych mediach,
- konferencje prasowe,
- produkcję gadżetów
W tym miejscu zaproponowano aby maskotką Suwałki był
biały miś ubrany w koszulkę z logo i hasłem reklamowym Suwałk.
Dalsze działania w tym zakresie to:
- nagranie piosenki (przeboju) o Suwałkach wraz z teledyskiem,
- uruchomienie oficjalnego bloga Prezydenta Miasta Suwałk,
- organizacja konkursów dla mieszkańców Suwałk
Etap drugi – kampania zewnętrzna
Organizacja wydarzeń specjalnych:
- Maraton rolkowy (np. Suwałki-Sejny-Szypliszki-Suwałki lub Suwałki-Mariampol)
- Triathlon łączący pływanie, jazdę na rowerze oraz biegi
- Ogólnopolska Liga Darta,
- Mistrzostwa wspinaczkowe,
Organizacja nowych atrakcji do aktywnego spędzania czasu:
- Park linowy na bulwarze nad Czarną Hańczą,
- Utworzenie tras do jazdy na quadach,
- Budowa profesjonalnej trasy nart biegowych z Suwałk do Szelmentu,
- Lodowisko
Organizacja wydarzeń medialnych:
- Podróże kulinarne pod roboczym hasłem „Suwałki - kraina smaku”,
- Szersza promocja cyklicznych imprez kulturalnych Suwałk (zwłaszcza tych o dużej renomie)
Opracowanie i produkcję jednej obszernej broszury dotyczącej Miasta Suwałki zawierającej atrakcje turystyczne Suwałk, potrawy, sklepy, puby, mapki, atrakcje w okolicach itp.
Zmiany w zakresie strony internetowej poczynając do adresu url (i zagadnień technicznych) po zwiększenie interaktywności witryny.
Prowadzenie właściwej polityki medialnej polegającej na intensywnym pielęgnowaniu kontaktów z dziennikarzami opartych na dwustronnym komunikowaniu się (nadawca informacji ↔ odbiorca informacji).
Ożywienie bazy noclegowej
Zainteresowanych wyrażeniem swojej opinii na temat dokumentu zapraszamy do wnoszenia uwag pisząc na adres mailowy strategia@um.suwalki.plProponuję podjąć wyzwanie, zapoznać się ze Strategią i zgłaszać własne propozycje, które będą dopisywane poniżej i przesłane zbiorowo do Urzędu Miasta.
Przedstawione wyżej streszczenie nie zawiera uzasadnień dla podejmowania poszczególnych działań, są one szczegółowo opisane w Strategii.
Jako drugi tor dyskusji sugeruję ocenę zasadności zaangażowania zewnętrznej firmy (kosztem 50 tys. zł) do opracowania tego dokumentu oraz jego jakości.
Nasze propozycje do Strategii:1. Realizacja projektu "Wirtualne Suwałki" - czyli internetowego odpowiednika zasugerowanej broszury informacyjnej o Suwałkach.
Byłaby to interaktywna mapa Suwałk osadzona na stronie internetowej, opartej o technologię Google Map API. Na mapie byłyby zaznaczone w formie markerów takie miejsca jak: bary, restauracje, apteki, kina, muzea , rzędy, banki i wiele innych informacji przydatnych zarówno dla mieszkańców jak i przyjezdnych.
2. Budowa gigantycznego termometru
Ten pomysł pojawił się swego czasu w Wiżajnach. Skoro jednak mamy sie promować na pogodzie - może warto przemyśleć nad takim znakiem rozpoznawczym.
3. Zmiana systemu prezentacji informacji na stronie UM
Przykład - obrazek przedstawiający prędkość wiatru lub temperaturę jest większy od informacji o opublikowaniu niniejszej Strategii. Wg mnie ranga informacji powinna iść w parze z jej wielkością i eksponowaniem na stronie. Przydałoby się zmienić także baner strony.
4. Większe wsparcie dla organizacji społecznych promujących miasto.
Mam tu na myśli chociażby działania Stowarzyszenia
Pastwisko.org 5. Stworzenie otwartej galerii internetowej
Zgłaszane byłby do niej zdjęcia mieszkańców, a najlepsze - wyłonione w drodze głosowania, publikowane byłby na stronie głównej.