Przeniesienie tego tematu do działu związanego z komputerami, według mnie nie miało sensu, gdyż RPG i cRPG to dwie różne sprawy. Tak więc zacznijmy:
cRPG odnosi się do wszystkich gier komputerowych, w których wykonuje się jakieś zadania, dostaje za to punkty doświadczenia i rozwija postać, natomiast do grania w RPG nie jest potrzebny komputer. Już wyjaśniam RPG jest angielskim skrótem określającym Role Playing Game, czyli granie w odgrywanie postaci. Chodzi o to, cze Gracze(aktorzy) i Mistrz gry(taki narrator, scenarzysta i scenograf w jednym) siedzą przy stole i razem kreują świat, jak i postacie otaczające wszystkich dookoła. Innymi słowy, gry RPG wymagają choćby minimalnych umiejętności aktorskich, jak i odrobiny zaangażowania. W zależności od uniwersum, w jakim gra się toczy, RPG dzielą się na systemy.
Teraz po krótce opisze systemy, które znam i w które gram:
-stary Świat Mroku: na ziemi, tuż obok ludzi istnieją istoty nadnaturalne, wampiry, magowie wilkołaki, które w jakiś sposób koegzystują ze światem ludzkim. Wizja rzeczywistości w tym systemie jest dość przygnębiająca, ponieważ przemoc i anarchia są dostrzegalne na każdym kroku, rozkwita korupcja i bezprawie, a miasta są szare, zniszczone, ponure, wszystko w klimacie horror i suspense.
-Neuroshima: Miejscem przygód są stany zjednoczone, a raczej to, co z nich zostało po wojnie nuklearnej. Ludzkość uczy się radzić sobie w spalonym przez atomowe wybuchy i innego rodzaju broń niekonwencjonalną świecie. Mutanty, zdziczałe zwierzęta, degeneraci i troglodyci, krwiożercze maszyny, oto obraz świata w Neuroshimie.
-Warhammer: świat fantazy, w którym zwykły szczurołap może przeistoczyć się w legendarnego herosa. Smoki, elfy krasnoludy magia i niezwykłe stwory, o których czytaliście w książkach Tolkiena ożywają, byście mogli stawić im czoła (gram, niestety nie prowadzę rozgrywki)
-Wiedźmin: ilu z was, po przeczytaniu książek Sapkowskiego, zapragną mieć przygody godne Geralda, śpiewać pieśni wymieniane koło dzieł Jaskra, czy spotkać niezwykle piękną czarodziejkę pokroju Jenefer? Świat Wiedźmina ożywa w tej niezwykłej grze, gdzie strzygi umykają przed ostrzem mieczy, a w karczmach piwo leje się strumieniami.(gram, nie prowadzę rozgrywki)
-Legenda Pięciu Kręgów: delikatna muzyka w herbaciarni, u boku piękna Gejsza, a katana stojąca oparta o ścianę. W tym systemie przenosimy się do Rokuganu, krainy będącą fantastyczną kreacją średniowiecznej Japonii. Gdzie rodzina i honor stoją na pierwszym miejscu, Dajmio ważniejszy jest od ojca, a katana odzwierciedleniem duszy. Stań się samurajem, przed którym chłopi będą się kłaniać, a inni spoglądać z szacunkiem.(gram, nie prowadzę rozgrywki)